Dat wij oplossingen aanbieden die organisaties helpen op het gebied van communicatie, dat is bekend. Logischerwijs kijken wij ook naar de toekomst. Welke zaken veranderen? Welke trends zien wij? Welke invloed heeft dit op de markt? Maurits van den Bosch (eigenaar en accountmanager bij Flexcom) sprak hierover met Marko de Jong (marketeer bij Flexcom)
Integraties worden de kern
“Laat ik voorop stellen dat het naar de toekomst kijken altijd lastig is. We weten niet waar de markt over twee, drie of vijf jaar staat. Het valt of staat met de wetenschap of de markt, de gebruikers, klaar is voor de desbetreffende oplossingen”, begint Maurits.
“Voor 2024 herkennen we een aantal zaken, die in 2023 al begonnen zijn. Vorig jaar was voor Flexcom het jaar waarin we veel integraties hebben verkocht. Integraties van CRM- en ERP pakketten met een telefonieplatform, maar ook chat en Zakelijk WhatsApp als integratie met je website. Voor 2024 verwachten we dat deze zaken nog meer gebruikt gaan worden, omdat dit voor elke organisatie relatief kleine aanpassingen zijn. De impact is echter bijzonder groot.”
Maurits vervolgt zijn enthousiaste verhaal: “We verwachten dat het integreren van MS Teams als telefonieoplossing steeds interessanter gaat worden. De koppelingen worden steeds beter en vooral qua functionaliteiten kan er steeds meer.” Maurits vertelt verder over MS Teams en geeft aan dat de telefonieoplossing van Microsoft zelf nog niet ideaal is. “Telefonie platformen waar wij zaken mee doen, spelen hier steeds beter op in. Functionaliteiten van het telefonie platform kunnen op de achtergrond gekoppeld worden, waar MS Teams als softphone wordt gebruikt.”
AI, AI, AI
Tijdens het gesprek komen we al snel op AI, kunstmatige intelligentie. De vraag aan Maurits is hoe hij hiernaar kijkt.
“AI heeft in 2023 enorm aan populariteit gewonnen. Bedrijven als ChatGPT bewijzen hun waarde als het gaat om efficiënt en effectief werken, al moet je ook op je hoede zijn als het gaat om het toevoegen van AI. Maar goed, Samsung heeft de S24 smartphone line-up geïntroduceerd en heeft hier Galaxy AI aan toegevoegd.” Maurits vertelt over Galaxy AI. Hij geeft aan dat kunstmatige intelligentie kan helpen bij het bewerken van foto’s, het maken en verwerken van notities, maar ook bij het voeren van internationale telefoongesprekken.
“Microsoft heeft Copilot geïntroduceerd. Hiermee brengen ze AI naar Office365 en kan AI als assistent helpen in applicaties als Word, Excel en Outlook. Alles om processen te verbeteren en zo effectief mogelijk te kunnen werken. We zien dat Microsoft hoog inzet op deze toepassing, ook omdat zij zien dat de markt er klaar voor is.”
Maurits vertelt verder en geeft aan dat het toepassen van AI al eventjes aan de gang is. “In onze Zakelijke WhatsApp oplossingen kan er een eigen assistent worden getraind. Deze herkent daarna zinnen, waardoor informatie direct beantwoord kan worden.
Vraagt iemand naar de openingstijden, dan kan dit direct door de assistent worden beantwoord. Heeft iemand een specifieke vraag, dan vraagt de assistent eerst de belangrijke informatie op en zet hierna het gesprek pas door naar een echt persoon. Die kan dan direct aan de slag, omdat alle gegevens al beschikbaar zijn.
Zijn er nog meer voorspellingen?
“We zien dat er een steeds grotere groep werknemers aankomt die niet gewend zijn om op de traditionele manier te communiceren. Hierdoor verschuift de manier van communiceren steeds meer van e-mail en bellen, naar chat en video.” Maurits voorziet dat in de komende jaren visuele communicatie een integraal onderdeel wordt van zakelijke gesprekken. Iets wat de interactie tussen teams en klanten naar een hoger niveau zal tillen.
“Dit geldt ook voor Mobile Device Management. Waar dit ‘vroeger’ een behoorlijke investering betrof en er gewerkt moest worden met lastige software, zo gemakkelijk én betaalbaar is het nu.” Met MDM beheren organisaties gemakkelijk de mobiele devices van de medewerkers op afstand. Nieuwe toestellen zijn hiermee direct voorzien van de juiste applicaties. Naast het gemak qua beheer, zorgt MDM ook voor veiligheid van bedrijfsgegevens.
Tot slot benadrukt Maurits dat intelligente apparatuur niet beperkt blijft tot consumenten. De zakelijke wereld omarmt Smart-Home technologie. “We kennen het van thuis en willen hetzelfde comfort van thuis ook op werk. Van slimme vergaderzalen tot geavanceerde WiFi en IoT oplossingen. Bedrijven en organisaties raken steeds meer doordrongen van de voordelen van geconnecteerde systemen.”