Als je ooit contact hebt opgenomen met Flexcom, dan is de kans groot dat je Marlies aan de telefoon heb gehad. Als een van de drie dames op onze Servicedesk is Marlies van groot belang voor Flexcom. En dat gaat veel verder dan de telefoon opnemen.
In mei is Marlies vijf jaar in dienst bij Flexcom. Een mooi moment om in gesprek te gaan met haar over haar ervaringen met Flexcom, de bedrijfscultuur en uitdagingen.
Hoe het begon
“Ik was op zoek naar een nieuwe baan en kwam de vacature van Flexcom tegen. Vrijwel op hetzelfde moment kreeg ik een berichtje van René.” René was toentertijd accountmanager bij Flexcom en heeft in het verleden met Marlies gewerkt bij de Rabobank. “Hij vroeg of ik openstond voor een functie bij Flexcom en dacht dat het goed bij me zou passen. Hij gaf aan dat ik écht moest solliciteren. Van het één kwam het ander,” vertelt Marlies.
Marlies vertelt over haar eerste indruk: “Ik zag een kleiner, maar lokaal en betrokken bedrijf. Daarnaast vroeg ik me af of ik al die technische zaken wel zou gaan begrijpen. De focus op de Servicedesk ligt vooral op het gebied van het oplossen van problemen en helpen bij vragen op het gebied van mobiele telefonie. Zou ik die kennis wel onder de knie krijgen?”
Over de werkelijkheid ten opzichte van de verwachtingen
“Mijn eerste indruk klopte zeker. Flexcom was toentertijd een kleinere organisatie en inderdaad betrokken met veel focus op lokale klanten. Al viel dat klein vooral op het aantal medewerkers. Qua resultaten bleek dat Flexcom zich ook toen al kon meten met grotere organisaties.”
Nu, vijf jaar later, is Flexcom nog steeds aan het groeien en aan het evolueren. “We hebben nog steeds veel lokale klanten, maar de focus is wel verschoven. We krijgen steeds meer klanten die ook qua afstand verder weg zitten,” vertelt Marlies.
Ze vertelt verder over haar collega’s: “Ons team groeit en bestaat uit mensen die allemaal uit de omgeving van Waddinxveen komen. Het klikt heel goed onderling. Dat is fijn en maakt het werk nog leuker. Gelukkig heb ik alle kennis, waar ik me vooraf druk over maakte snel onder de knie gekregen. Er wordt ook niet verwacht dat ik alle technische kennis moet beheersen. Ik ben inmiddels wel steeds meer gespecialiseerd op bepaalde gebieden.”
Wat is er in vijf jaar veranderd?
In de afgelopen vijf jaar heeft Marlies veel geleerd op de Servicedesk en binnen Flexcom. Marlies vertelt over enkele van haar belangrijkste ontwikkelingen in haar rol en de invloed daarvan op haar dagelijkse werkzaamheden.
“Neem alleen al de kennis die ik al die jaren heb opgedaan. Hierdoor kan ik onze klanten veel sneller in één keer helpen, zonder dat ik een collega moet inschakelen.” Marlies vertelt dat de basis op de Servicedesk altijd hetzelfde is gebleven, maar dat door de vergrote kennis er onbewust een specialisme is ontstaan. “Op de Servicedesk werken we met drie vrouwen. We zijn allemaal erg verschillend, ook in interesses en kunde. Juist deze diversiteit maakt ons team sterk en veelzijdig.”
Over de bedrijfscultuur en uitdagingen
“Wat je leest op onze website, dat klopt ook echt,” zegt Marlies. “We werken hard, maar er is ook ruimte voor gezelligheid. Je bent geen nummertje, maar er is oprechte interesse in jou als persoon.” Marlies vertelt verder over haar uitdagingen op de Servicedesk en vertelt dat de meeste uitdaging ligt bij het oplossen van problemen.
“Het stellen van de juiste vragen, om het probleem in kaart te krijgen, het koppelen van de antwoorden aan de mogelijkheden, dat kan soms uitdagend zijn. Vooral omdat problemen met mobiele telefonie niet altijd tastbaar zijn. Stel dat een gebruiker geen bereik meer heeft. Dat kan zoveel oorzaken hebben. Het is heel tof om dit dan opgelost te krijgen.”
Marlies geeft aan dat de waardering vanuit klanten voor haar veel betekent. “Soms heb je maar een kleine handeling gedaan en soms heb je er veel tijd in gestoken om een probleem op te lossen. Uiteindelijk is het heel belonend als de klant tevreden is. Dat is uiteindelijk waar je het voor doet.”
Waar liggen Marlies haar ambities?
“Ik vind het plezier in mijn werk en een fijne samenwerking met mijn collega’s veel belangrijker dan mijn persoonlijke ambitie. Zo ambitieus ben ik niet,” lacht ze.
“Over vijf jaar hoop ik het werk nog steeds zo leuk te vinden als vandaag de dag. Ik hoop mijn kennis nog verder uitgebreid te hebben en nog steeds direct contact met klanten te hebben,” zegt ze, om tot slot toch een ambitie uit te spreken: “Ik zou uiteindelijk nog meer ondersteunende werkzaamheden voor de verkoop willen uitvoeren. Er moet altijd enige uitdaging zijn. Even die hersenen kraken. Dat geeft voldoening.”