“Met z’n vieren ondernemen is als een huwelijk”
Door Marko de Jong
Maaike Cammeraat is één van de eigenaren van Flexcom en de consumentenwinkel WelCom bij Jaap. Binnen Flexcom draagt ze als Marketing Manager de verantwoordelijkheid voor marketing en communicatie. Vooral van het communicatiegedeelte gaat Maaike helemaal aan. Ondanks een drukke baan en een gezin met drie kinderen weet ze alles in balans te houden. Ik sprak met Maaike over haar tijd bij Flexcom, ondernemen en de uitdagingen die ze hierbij tegenkomt.
Maaike en ik spreken elkaar in het marketingkantoor van Flexcom. Ook voor mij een gekke afspraak, want Maaike is mijn directe collega én leidinggevende. Een tijd geleden zaten wij te brainstormen over de te maken content. Het was alweer even geleden dat ik iemand had geïnterviewd voor ons item ‘Achter de Schermen’. Op mijn vraag of zij niet een keer het onderwerp wilde zijn, antwoordde ze uiteindelijk met een voorzichtige ja.
Je bent mede-eigenaar van Flexcom. Hoe is dat zo gekomen?
“Ik heb communicatie gestudeerd in Ede en ben na mijn afstuderen meteen aan het werk gegaan. Na een aantal jaar als communicatieadviseur te hebben gewerkt, vroeg mijn vader, Gert Marchand, of ik bij hem wilde komen werken. Hij is de oprichter van Flexcom. Ik ben begonnen bij de administratie en later kwamen marketing en communicatie erbij.”
Lachend vervolgt Maaike haar verhaal: “Voor Gert was marketing een compleet nieuwe wereld. Dit zorgde weleens voor goede discussies. Uiteindelijk heeft hij ingezien dat het voor Flexcom een belangrijke rol kon hebben.”
In 2012 is WelCom bij Jaap gestart. Jaap, de man van Maaike, is de naamgever van de consumentenwinkel. Maaike is de drijvende kracht op de achtergrond. Drie jaar later, in 2015, namen Maaike en Jaap samen met haar zus Carolien en zwager Maurits, Flexcom over van Gert.
Een bedrijf runnen met je familie. Hoe is dat?
“Het grote voordeel was dat wij alle vier al voor Flexcom werkten en dat we van mijn vader veel verantwoordelijkheden kregen. Daar hoefden we dus niet meer aan te wennen. Samen een bedrijf verder opbouwen en hieraan leidinggeven voelt heel fijn. We hebben alle vier een compleet verschillende persoonlijkheid en dat maakt ons heel erg complementair aan elkaar. We geven elkaar de ruimte om te doen waar we goed in zijn. Ook niet onbelangrijk; we vertrouwen elkaar volledig.”
Het gesprek komt op het overlijden van Gert. “Het is natuurlijk nog steeds heel treurig. Ik besef steeds meer dat hij echt iets moois heeft opgebouwd en dat wij enorm boffen met de basis die hij heeft gelegd.” Maaike neemt een slok van haar koffie en vervolgt: “Het runnen van een familiebedrijf vraagt voor veel commitment vanuit ons vieren. We hebben dan ook echt met z’n vieren besloten dit te gaan doen en zien het als een soort huwelijk: in voor- en tegenspoed. Dit houdt in dat alle grote beslissingen door ons vieren gemaakt worden en dat je dus ook af en toe water bij de wijn moet doen. Maar doordat we het samen doen, worden de beslissingen die we nemen sterk en doordacht.”
De zon draait ons kantoor in en het begint warm te worden. We zetten een raam open en praten ondertussen verder. We komen op de vraag wat Maaike leukst vindt aan haar werk.
“Ik merk dat het communicatiegedeelte mij nog steeds het meeste aanspreekt. Hoe informeren we mensen? Wat willen we overbrengen en hoe pakken we dat aan? Dit geldt zowel extern richting klanten als intern naar medewerkers. Marketing en communicatie omvatten een breed scala aan taken: van strategisch denken tot het maken van video’s en het bedenken van creatieve content. Daarom ben ik blij dat we op de marketingafdeling als team samenwerken. Ik zie dat we elkaar aanvullen met onze verschillende kwaliteiten, en dat maakt het werk niet alleen effectiever, maar ook leuker.”
Maaike vertelt: “Voor ons 35-jarig bestaan zijn we een weekend weggeweest om dit feestelijk te vieren. Ik merk dat ik er energie van krijg om zulke dingen te bedenken en vervolgens samen met collega’s te organiseren. Het samenwerken en creëren maakt het extra leuk!”
Zijn er uitdagingen waar jij je zorgen om maakt?
“Nee,” antwoordt Maaike resoluut, en licht dan toe: “Zolang we onze eigen koers varen, komt het goed. Wij weten heel goed wat we willen en waar onze sterke en zwakke punten liggen. We houden vast aan onze eigen visie en laten ons niet zomaar door invloeden van buitenaf leiden. Iedereen heeft wel een mening.” Lachend: “Vier meningen is soms al veel!”, om hierna op serieuzere toon te vervolgen: “Als wij ervoor zorgen dat we dichtbij onszelf blijven en doen wat wij belangrijk vinden voor Flexcom en onze collega’s, dan maak ik me geen zorgen.
Wat wil je meegeven als het gaat om marketing of ondernemen?
Maaike denkt wat langer na en zegt: “Bij Flexcom werken we met en voor personen. We willen partners zijn van onze klanten. Ik wil Flexcom neerzetten zoals we echt zijn. Ik wil dat mensen onze uitingen zien en denken: Dit is Flexcom. Wij zijn geen sales gedreven machine. Onze missie is veel belangrijker. Wij willen dat onze klanten zorgeloos kunnen communiceren. Als we daarin slagen, stijgen we steeds een niveau hoger en volgt het commerciële succes vanzelf.”
Maaike vervolgt met stijgend enthousiasme: “Ik denk dat ons succes ook te danken is aan hoe het intern bij Flexcom gaat. Het familiaire, de uitjes die we organiseren en de activiteiten die we doen zorgen voor gemotiveerde medewerkers en een dynamiek die afdelingen overstijgt. Dat is wie wij zijn. Als het intern goed loopt en iedereen in zijn of haar element is, draagt dit vanzelf bij aan commercieel succes.”