Voor onze rubriek ‘Achter de Schermen’ gaat Marko in gesprek met een van de collega’s binnen Flexcom. Dit keer met Eric Kooyman, werkvoorbereider, vraagbaak en binnenkort gepensioneerd.

Het duurde even voordat Eric en ik tijd konden vrijmaken om elkaar te spreken over zijn aanstaande pensioen. Maar vandaag, vrijdag 14 juni, was het dan eindelijk zover. Eén week voor zijn pensioendatum. Tot aan het einde blijft Eric druk bezet en bezig.

Wij spraken elkaar in een van de vergaderkamers van Flexcom. Met een kop koffie en zijn schrijfblok in de hand lopen we de ruimte in. De standaarduitrusting van Eric, die al ruim 28 jaar werkzaam is bij Flexcom.

Hoe het begon

Eric vertelt over hoe hij bij Flexcom terecht is gekomen. Hij werd benaderd door de oprichter van Flexcom, Gert Marchand, met de vraag of hij bij hem wilde komen werken. “Ik werkte in de tuinbouw waar ik het technische onderhoud deed. Gert is mijn neef en vroeg me of ik bij hem wilde werken. Ik ben in dienst gekomen bij Flexcom in september 1996 en was voor een lange periode de enige monteur.”

Een veelzijdige carrière

De jaren erna veranderde de rol van Eric steeds meer. Hij leidde nieuwe monteurs op, gaf sturing aan de Technische Support afdeling, deed de inkoop en de planning. In 2014 ging de focus naar projectbegeleiding. Hierin bereidt hij installatieopdrachten voor, zodat de engineers zo goed mogelijk voorbereid aan de slag kunnen.

Door Erics ervaring is hij een vraagbaak voor collega’s en klanten en wordt hij betrokken bij allerlei interne trajecten. “Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk zo leuk. De materie is interessant en blijft continu in ontwikkeling. Dat geldt eigenlijk voor de hele communicatiebranche,” vertelt Eric.

Eric is altijd aan het werk. Hij is vaak als eerste op de zaak en gaat vaak als een van de laatsten weer weg. “Ik krijg energie van werken. Ik ben omringd door jonge mensen en dit houdt mij ook weer jong. En er blijven, doordat ik altijd bezig ben, ook weleens wat mailtjes onbeantwoord.” Eric begint te lachen en zegt: “Ik zeg weleens: ‘Ik kom morgen weer terug, want mijn werk voor vandaag heb ik niet afgekregen.’”

Over trots en de toekomst

We praten verder over van alles, want ook zo is Eric: altijd open voor een gezellig moment. We spreken over trots en over zijn ervaringen bij Flexcom. “Ik ben vooral trots op de groei van Flexcom en dat ik daar een aandeel in heb gehad. Het is heel mooi om te zien dat er in 28 jaar veel ten goede veranderd is. Het is ook leuk dat ik bij een aantal van de vernieuwingen een rol heb gespeeld, dat ik gevraagd ben om in sommige zaken mee te denken en dus ook invloed heb gehad op de keuzes die gemaakt zijn vanuit de directie.”

“Een tijd geleden zei je dat je eigenlijk nog helemaal niet bezig bent met je pensioen,” zeg ik, “hoe sta je daar nu in?” Eric begint zijn antwoord met een diepe zucht: “Nu wel, maar dat heeft wel even geduurd. Ik moest er best aan wennen, naar toegroeien. Maar nu het bijna zover is, kijk ik er ook wel naar uit.”

Eric blijft twee dagen per week werken bij Flexcom. “Ik ben er nog niet klaar voor om helemaal te stoppen met werken. Ik wil bezig blijven. Ik verdwijn wel meer naar de achtergrond en ga me bezighouden met heel veel verschillende dingen.” Eric vertelt over zijn ideeën en zijn plannen. “De loods is iets waar ik me al jaren aan stoor. Nu heb ik de mogelijkheid om die goed aan te pakken en op te ruimen. Het bijkomend voordeel is dat dit er ook voor zorgt dat de artikelen in ons boekhoudprogramma bijgewerkt kunnen worden.

Daarnaast wil ik me bezig gaan houden met het technisch ontwikkelen van collega’s en waar ik heel erg naar uitkijk: het op zoek gaan naar nieuwe producten die perfect passen bij Flexcom.” Het enthousiasme spat er vanaf bij Eric als hij hierover praat. “Een tijd terug kwam ik de vergaderschermen van Yealink tegen en dacht: dit is een écht Flexcom-product. Wij kunnen het verkopen, net als andere partijen, maar wij kunnen het ook ophangen, de bekabeling ernaartoe verzorgen en we kunnen het scherm werkend en geconfigureerd opleveren.”

“Wat is je advies voor bestaande maar ook voor nieuwe collega’s?”
“Dat is eigenlijk vrij simpel,” begint Eric, “goede communicatie, zowel intern als met klanten. Je mening geven en goed je tijd indelen. Dat laatste is iets wat ik heb moeten leren, maar efficiënt werken biedt zoveel meer rust.”

Ondertussen loopt de tijd door en komt het gesprek tot een einde. Precies op tijd voor Eric zijn volgende afspraak. Tot aan het einde blijft Eric druk bezet en bezig.