Je hebt een jaar lang hard gewerkt om eindelijk op vakantie te kunnen. Wij begrijpen dat je zonder zorgen wilt genieten van je vrije tijd. Mocht je echter tegen uitdagingen aanlopen, dan moeten deze zo snel mogelijk worden opgelost.
Via deze pagina geven we je antwoord op de meest voorkomende problemen.
Ik heb geen data in het buitenland! Wat nu?
Deed je internet het eerst wel, maar nu opeens niet meer? Misschien is je databundel op en heb je een SMS van je provider gehad. Check dit eerst even en volg de stappen in de SMS.
Let op: Deze situatie kan ervoor zorgen dat je kostenplafond wordt opgeheven. Dit brengt een financieel risico met zich mee.
Geen SMS ontvangen? Volg dan onderstaande stappen. Vaak is het probleem hierna opgelost.
Herstart het toestel
Werkt het niet, ga dan door naar de volgende stap.
Controleer of roaming aanstaat.
Herstart hierna je toestel.
- iPhone: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel Netwerk’ > ‘Mobiele data inschakelen’ > klik op ‘Opties mobiele data’ > schakel ‘Data roaming’ in.
- Android: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele netwerken’ > Vink roaming aan.
Controleer of de APN-instellingen overeenkomen
Ondanks dat je in het buitenland gebruikmaakt van een ander netwerk, moeten de APN-instellingen van het ’thuisnetwerk’ wel goed staan. Anders werkt data niet. De APN-instellingen kun je nakijken via:
- iPhone: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > ‘Mobiele Datanetwerk’ > Vul de juiste gegevens in (zie onder).
- Android: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele netwerken’ > ‘Namen toegangspunt’.
De juiste APN-instellingen zijn per netwerk verschillend. De meest voorkomende lees je hieronder. Pas de instellingen, wanneer nodig, aan en herstart hierna het toestel.
KPN | Vodafone |
Naam: KPN APN: internet Proxy: Niet ingesteld Poort: Niet ingesteld Gebruikersnaam: Niet ingesteld Wachtwoord: Niet ingesteld Server: Niet ingesteld MMSC: Niet ingesteld MMS-poort: Niet ingesteld MCC: 204 MNC: 08 Verificatietype: PAP APN-Type: internet / default APN-Protocol: IPv4 Roamingprotocol voor APN: IPv4 Meer hulp: KPN Toestelhulp | Naam: Vodafone APN: live.vodafone.com Proxy: Niet ingesteld Poort: Niet ingesteld Gebruikersnaam: Niet ingesteld Wachtwoord: Niet ingesteld Server: Niet ingesteld MMSC: Niet ingesteld MMS-poort: Niet ingesteld MCC: 204 MNC: 04 Verificatietype: PAP APN-Type: default APN-Protocol: IPv4 Roamingprotocol voor APN: IPv4 Meer hulp: Vodafone Toestelhulp |
Odido | Enreach |
Naam: Odido APN: smartsites.t-mobile Proxy: Niet ingesteld Poort: Niet ingesteld Gebruikersnaam: Niet ingesteld Wachtwoord: Niet ingesteld Server: Niet ingesteld MMSC: Niet ingesteld MMS-poort: Niet ingesteld MCC: 204 MNC: 16 Verificatietype: PAP APN-Type: internet/default/leeg APN-Protocol: IPv4 Roamingprotocol voor APN: IPv4 meer hulp: Odido Toestelhulp | Naam: Flexcom Internet APN: internet.mvno.mobi Proxy: Niet ingesteld Poort: Niet ingesteld Gebruikersnaam: mvno Wachtwoord: mvno Server: Niet ingesteld MMSC: Niet ingesteld MMS-poort: Niet ingesteld MCC: 204 MNC: 08 Verificatietype: PAP APN-Type: internet / default APN-Protocol: IPv4 Roamingprotocol voor APN: IPv4 |
Zoek handmatig naar een ander netwerk
In Nederland zijn we verwend met de dekking van vrijwel alle providers. In het buitenland is dit helaas anders. Het kan zijn dat ‘netwerk A’ het op de ene plek fantastisch doet, maar op een andere plek geen bereik heeft. ‘Netwerk B’ kan dan zomaar de beste zijn.
Het is mogelijk om handmatig van netwerk te veranderen. Doe dit zeker en test of het dan beter gaat.
- iPhone: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Mobiel netwerk’ > klik op ‘Netwerkselectie’ > vink de optie ‘Automatisch’ uit. Wacht tot de beschikbare netwerken worden weergegeven (kan even duren), selecteer de naam van de nieuwe provider die je wilt gebruiken.
- Android: Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele operators’ > ‘Netwerk Operators’. Wacht tot de beschikbare netwerken worden weergegeven (kan even duren), selecteer de naam van de nieuwe provider die je wilt gebruiken.
Herstart na het uitvoeren van bovenstaande stappen altijd het toestel. Je wordt dan opnieuw aangemeld op het netwerk. Hopelijk werkt alles weer zoals je mag verwachten.
Andere Tips
Er zijn nog een aantal zaken waar je op reis rekening mee zou kunnen houden.
Verbind alleen met een beveiligde WiFi-omgeving
Heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van WiFi in plaats van mobiele data? Dan is dit zeker aan te raden. Dit helpt om je datakosten te besparen.
Controleer of het netwerk een wachtwoord vereist. Beveiligde netwerken zijn meestal versleuteld en bieden betere bescherming tegen hackers. Vermijd open WiFi-netwerken. Deze zijn minder veilig en kunnen je gegevens blootstellen aan risico’s.
Gebruik een VPN om je internetverbinding te beveiligen.
Zet automatische updates en synchronisatie uit
Updates nemen veel data in beslag. Zorg er daarom voor dat updates niet via mobiele data worden gedownload. Zet de synchronisatie van cloud diensten uit. Dit voorkomt onverwacht datagebruik én je ontvangt je mails van werk niet. Meer tijd om echt tot rust te komen.
Download kaarten vooraf
Niets zo frustrerend als op je vakantieplek aankomen en erachter komen dat je dataverbinding niet werkt. Download vooraf de kaart van je locatie. Hierdoor kun je offline gebruik maken van bijvoorbeeld Google Maps en kom je in ieder geval op je plaats van bestemming aan.
Download je films en series vooraf
Kijk je veel media via streamingsdiensten zoals Netflix en Videoland? Download voordat je op vakantie gaat (en gebruik maakt van WiFi) je favoriete serie. Dat scheelt een hele hoop data en voorkomt een SMS van je netwerk dat je tegen de limiet aan zit.
Gebruik mobiele data selectief
Wil je de kosten écht in de hand houden? Zet dan je mobiele data alleen aan als je het nodig hebt. In je mobiele telefoon kun je sowieso het datagebruik in de gaten houden.
Ben je voor langere tijd in het buitenland?
Vaak is het mogelijk om je bestaande abonnement aan te passen, zodat je voldoende belminuten en data hebt om in het buitenland gebruik te kunnen maken van je abonnement. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden. Dit kan via e-mail of door te bellen naar 0182-630966
Ik houd problemen
Neem vooral contact met ons op. Om je zo goed en adequaat te kunnen helpen, willen we je vragen dit per mail te doen. Door op onderstaande knop te klikken, opent er een standaard e-mail. Vul de gegevens aan en wij gaan voor je aan het werk.